Hoofdmenu
Er zijn steeds meer kinderen die in het sociale verkeer buiten de boot vallen. Ze beschikken over onvoldoende vaardigheden om zich te kunnen handhaven in sociale situaties. Ze worden afgewezen, niet geaccepteerd, genegeerd of gepest in de groep. Soms is er sprake van agressief gedrag, soms van sterk teruggetrokken gedrag. Kinderen die zich op jonge leeftijd in sociaal opzicht niet kunnen redden, laten op latere leeftijd vaak sterk afhankelijk, teruggetrokken of juist agressief gedrag zien.
Middels een interventieprogramma (sociale vaardigheidstraining), kunnen deze kinderen leren sociaal vaardiger te worden, waardoor ze zich beter kunnen handhaven in sociale situaties. Bij een sociale vaardigheidstraining wordt gebruik gemaakt van een combinatie van interventietechnieken: modeling, operante conditionering, gedragsinstructie en gedragsoefening.
Enkele voorbeelden van gedrag wat geoefend en aangeleerd kan worden:
· invoegen in een groep en reageren op afwijzing
· wat kun je doen als iemand iets doet waar je last van hebt
· reageren op pesten en plagen
Lezzup beschikt over kennis en ervaring met meerdere sociale vaardigheidstrainingen en heeft zelf een training ontwikkeld. Lezzup beschikt bijvoorbeeld over ‘de Job en Jessie club’ (5-